Fredrik Brattberg: Jak herci, tak diváci vědí, že je to podruhé

- Norský příběh - 28. 08. 23

Dramatik Fredrik Brattberg: se narodil v roce 1978. Jeho hry hrají herci na jevištích po celém světě. Je držitelem prestižní Ibsenovy ceny za hru Návraty, kterou v česku uvedlo brněnské Divadlo Feste. Živil se jako hudební skladatel a zkomponoval přes čtyřicet děl: od chorálních zpěvů přes operu až po komorní a orchestrální skladby. Dnes patří k nejčastěji inscenovaným norským dramatikům v zahraničí.  

Jeho hry byly přeloženy do více než dvaceti světových jazyků a jejich inscenace zařadila na program i přední německá a francouzská divadla, například Schauspiel Frankfurt, nebo pařížské Théâtre du Rond Point a Théâtre de la Cité.  

Ve svých dramatech využívá hudební teorii a kompoziční techniku vážné hudby, takže zatímco hra postupuje dopředu, některé scény se pravidelně opakují. S hrou Pozice v tuzemsku zvítězil v soutěži o Cenu Ferdinanda Vaňka, kterou pořádá časopis Svět a divadlo. 

Kateřina Hejnarová natočila pro Rádio Vltava rozhovor s autorem během červencového vystoupení vystoupení Frederika Brattberga na festivalu Měsíc autorského čtení v Divadle Husa na provázku.   

“Ve hře Návraty, kterou na Měsíci autorského čtení představil, využívá Fredrik Brattberg svůj specifický skladební postup: neustálé opakování jednotlivých motivů a scén, skrze něž je děj postupně transponován do nových souvislostí. Herci i publikum jsou tak vedeni k novým interpretacím. Toto prozkoumávání dramatického okamžiku – v případě Návratů extrémní situace rodičů po ztrátě syna – skrze jeho prodlužování až k neúměrnosti může připomenout techniku režiséra Ingmara Bergmana, jenž ve svých filmech nechával kameru upřenou do tváře protagonistů na samou hranici únosnosti. Až do okamžiku, kdy se škála hereckého gesta vyčerpala a na kratičký okamžik bylo do obrazu vyvoláno cosi ukrývajícího se v hloubi lidské duše za ním,” píše publicistka. 

“V mých divadelních textech jsou, stejně jamko v hudebních kompozicích, první a druhé scény úplně stejné, ale na jevišti to tak stejné nikdy nebude, protože jak herci, tak diváci vědí, že je to podruhé, a pak to bude jiný zážitek,” vysvětlil autor svůj tvůrčí postup v jednom rozhovoru. 

Komentáře z Facebooku

Pro správné fungování komentářů je třeba být přihlášen k Facebooku.

Loading...