Dern poslední: Briketa MAČ 2019 dohořívá v Ostravě

- MAČ 2019 - 02. 08. 19

Cosmin Perţa: Průvodce kontrasty – Rumunsko
02. 08. pátek – 19:00 – Ostrava

04. 08. neděle – 20:00 – Lvov

Rumunský prozaik, esejista, dramatik a publicista se narodil v roce 1982 ve Vişeu de Sus (oblast Maramureš) a šéfuje nakladatelství Tracus Arte. Vystudoval filologii v Kluži, doktorskou práci s názvem Fantastično ve východoevropské literatuře obhájil v Bukurešti. Básník: ve dvaceti letech debutoval sbírkou Zorovavel, následovaly další čtyři. Prozaik: dvě povídkové knihy, tři romány, mj. humoristicky laděný fantasy příběh Întâmplări la marginea lumii (Příhody na okraji světa), nebo oceňovaný román Teofil şi câinele de lemn (Teofil a dřevěný pes). K tomu píše eseje, literární kritiky i divadelní hry. Ve svých textech často vyjadřuje znepokojení nad stavem současného světa a využívá kontrastů: snoubí vysoké s nízkým, něhu s prudkostí, či barokní vyumělkovanost s věcností elektronických zpráv. „Absurdno nás zavaluje, pohlcuje, drtí, / Normalita je bezobsažné slovo, / pobloudili jsme. Všechno je nejisté. // Jsme sofistikovaní, ironičtí, povýšení, / jsme příliš post-cokoli pro všechno, co je etické, pro život vůbec.“

Motýl, Szyroki, Čichoň, Čumlivski: Struska a jiné Pentódy – Česko
 02. 08. pátek – 20:30 – Ostrava

Struska, krom Erbenovy Kytice jediná česká básnická sbírka komiksem. „Rytmus Majakovského pochodů, levá, pravá. Slovo zahalené do komiksové podoby ostravského sochaře Petra Szyrokého, který uhelnou šlamovou přízí splétá entuziastický svět Ivana Motýla.“ Píše v doslovu ke sbírce básník Petr Čichoň. A potemnělou scénu nasvítí Pentódy Jana Čumlivského, mistra grafické úpravy.

Octavian Soviany: Dva životy – Rumunsko
02. 08. pátek – 20:30 – Wrocław

03. 08. sobota – 20:00 – Lvov

Básník, prozaik, literární kritik se narodil v roce 1954 v Brašově. Vystudoval filologii, v Bukurešti získal doktorát. Do literatury vstoupil jako básník, když mu bylo třicet jedna let – jeho sbírka nesla název Ucenicia bătrânului alchimist (Starého alchymisty léta učednická). Následovalo přes dvacet dalších knih: básně, prózy, eseje, divadelní hry. Mimo jiné napsal stylově vytříbené prózy Textele de la Monte Negro (Černohorské texty), Viaţa lui Kostas Venetis (Život Kostase Venetise) a Moartea lui Siegfried (Siegfriedova smrt), v nichž navazuje na tradici černého románu 19. století; v knize Casa din Strada Sirenelor (Dům v ulici Sirén,), plné tajuplných příběhů, vzdal zase hold dumasovské linii francouzského frenetismu. Psaní je podle něho „druhý život, v němž se člověk pokouší prožít to, co neprožil.

Бартош Садульський: Менше, ніж одна тварина – Польща
 02. 08. – 19:00 – Lvov

1986 року народження, поет і журналіст. Автор книг віршів post (2012), tarapaty (2016) та mniej niż jedno zwierzę (2019). За першу з них він був номінований в 2013 році на Літературну премію Silesius в категорії дебютів, за другу отримав вроцлавську культурну премію «Warto». Його роботи перекладені українською, словацькою та англійською мовами. Автор путівників Мальтою і Борнгольмом. Цьогорічний стипендіат програми «Молода Польща» Міністерства культури і національної спадщини РП. Постійний дописувач порталу dwutygodnik.com, секретар редакції щоквартального «Herito», видаваного Міжнародним центром культури у Кракові. Жив у Вроцлаві, тепер живе в Нові Гуті.

Adina Rosetti: Knihy jako klenoty – Rumunsko
 02. 08. pátek – 20:00 – Lvov

Prozaička, novinářka a autorka knih pro děti se narodila v roce 1979. Absolvovala ekonomickou fakultu a žurnalistický kurz na Bukurešťské univerzitě. Psala sociální a kulturní reportáže pro časopisy Dilema veche, Time Out a ELLE. V jednatřiceti debutovala románem Deadline, v němž propojuje skutečné životní příběhy zaměstnanců z nadnárodních korporací s osudy vyděděnců živořících na okraji společnosti. Její dětské tituly bodují u malých čtenářů i v soutěžích o nejkrásnější knihy, např. Domni?oara Poimâine ?i joaca de-a Timpul (Slečna Pozítří a hra na čas), De ce zboară vrăjitoarele pe cozi de mătură (Proč čarodějnice létají na koštěti), Aiurea-n tramvai. Aventurile lui Anton în ?ara cuvintelor anapoda (Třesky plesky v tramvaji. Antonova dobrodružství v zemi slov naruby). Pečlivě si vybírá ilustrátory a dbá na vizuální podobu, aby „knihy jako klenoty podporovaly naši fantazii“.

Loading...