Podcast MAČ 2020: Gábor Schein a Stanislav Beran

- Podcast MAČ 2020 - 15. 12. 20

Gábor Schein se narodil v roce 1969 a je znám jako básník, spisovatel, literární historik a kritik, překladatel, redaktor nábožensko-filosoficko-literárního benediktinského časopisu Pannonhalmi Szemle a časopisu Nagyvilág (obdoba někdejší Světové literatury). Od roku 1995 přednáší na katedře maďarské literatury na Univerzitě Loránda Eötvöse. Je spoluautorem Dějin maďarské literatury I (2004). Maďarská literární kritika se o jeho básnické i prozaické práci vyjadřuje uznale. 

Napsal dvě románové novely: Mordecháj könyve (Kniha Mordechajova, 2002) a Lázár! (Lazare!, 2004, vydáno současně i v německém překladu) a šest básnických sbírek. Nejvýznamnější sbírky jsou Üveghal (Skleněná ryba, 2001), (retus) (retuš, 2003), Panaszénekek (Teskné písně, 2005). 

Stanislav Beran 

Narodil se v roce 1977 v Jindřichově Hradci. Vystudoval český jazyk a dějepis na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Začínal jako učitel, pracuje jako manažer ve farmaceutické firmě a literatuře se věnuje ve volném čase. 

Začínal s poezií (Zlodům, 2002), napsal prozaická díla Až umřeš, nikdo už ti nebude chtít sahat na prsa (2007), Hliněné dny (2009), Žena lamželezo a polykač ohně (2013), Vyšehradští jezdci (2016) a Kocovina (2019). „Sudety jsou v novele Kocovina vykresleny jako místo, kde lidi zůstávají jen proto, že nemají jinou možnost. Místo plné marasmu, jehož obyvatelé ztratili zájem o zbytek světa a začínají se tak trochu podobat zvířatům,“ stojí v anotaci knihy. 

“Lidi, kteří se v dnešní době zajímají o knihy, by bylo možné označit jako jeden z dnes tolik populárních městských kmenů. Mají své specifické znaky, mluvu, místa setkávání, věk nehraje roli. Starý pankáč – stále pankáč, starý knihomol – stále knihomol,” řekl v rozhovoru pro Českobudějovický deník.  

“Lidi čtou, to je fakt. Otázkou je co. V tomto směru vyznávám názor – žít a nechat žít. Proč někoho okrádat o štěstí přesvědčováním, že červená knihovna není pravda. Není, ale v důsledku vzato, to poezie pro někoho jiného není taky, že.” 

Loading...